چند نکته ای که قبل از خرید مودم همراه باید بدانید چیست؟

چند نکته ای که قبل از خرید مودم همراه باید بدانید چیست؟

ممکن است شما وسوسه شده­باشید که یک مودم همراه خوب را خریداری کنید، حدودا تا چند سال تقاضا برای خرید مودم­های همراه به تعداد انگشتان دستتان بود اما رفته­رفته کاربران به این نتیجه رسیدند که علاوه بر مودم های ADSL یک مودم همراه داشته­باشند تا در هر نقطه­ای بتوانند از اینترنت پرسرعت بهرمند شوند. باز هم تا چند سال پیش، با توجه به پوشش‌دهی شبکه‌های موبایل در داخل کشور و سرویس‌هایی که اپراتورها ارایه می‌دادند؛ غالب مودم‌های همراه از نسل 3G بودند و البته چند مدل مودم4G  پیدا می‌شد.

اما در سال‌های اخیر و با توسعه شبکه‌های موبایل و ورود نسل 4.5G به همراه  پوشش‌ دهی گسترده شبکه‌های 4G؛ با بازاری بسیار متنوع و گیج­کننده روبرو هستم.ده‌ها مدل مودم همراه با مشخصات، اندازه، قیمت و امکانات مختلف وارد بازار شده و انتخاب یک مدل مناسب برای کاربران بسیار سخت شده است، .به همین دلیل، بهتر دیدیم مهم‌ترین نکات و اطلاعاتی که باید پیش از خرید یک مودم همراه داشته باشید؛ را در یک مطلب مرور و بررسی کنیم.

مطمئنا با داشتن این اطلاعات؛ با اعتماد به نفس بالاتری وارد بازار شده و می‌توانید مودم همراه مخصوص خود را انتخاب کنید.:

مودم با چه سرعت دانلود اطلاعات نیاز داریم؟

نکته نخستی که باید مدنظر قرار بگیرد؛ سرعت یا رده مودم است. مودم‌های4Gرده (LTE Cat4) حداکثر سرعت دانلودشان به ۱۵۰ مگابیت محدود می‌شود ولی سرعت دانلود مودم‌های4.5G  رده (LTE Cat6) برابر ۳۰۰ مگابیت است. البته، سرعت دانلود هر سه اپراتور موبایل در ایران زیر ۱۵۰ مگابیت در بهترین حالت آنتن‌دهی و پوشش‌دهی در شبکه 4G+ است. یعنی اگر شما در منطقه‌ای باشید که شبکه  4G+ فعال است و بهترین شرایط آنتن‌دهی و خلوتی آنتن BTS و کیفیت بالای شبکه را داشته باشید؛ می‌توانید به سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگابیت و مثلا سرعت‌های ۱۲۰ تا ۱۴۰ مگابیت برسید، در حال حاضر، مودم‌های  4.5Gبهترین و مناسب‌ترین انتخاب از نظر سرعت و آنتن‌دهی هستند.

مودم همراه بخریم یا رومیزی؟

در گذشته کاربران بر این باور بودند که مودم های موبایل فقط همراه به شمار می آیند. در واقع بدین معنی که مودم همراه اندازه و وزن بسیا کوچکی دارد که میتوانند آن را به لب تاپ خود متصل کنند، در گذشته تا حدودی این تصورات به دور از ذهن نبود، این تصور به دلیل نوپا بودن بازار مودم‌های موبایل اشتباه بود. کاربران می‌توانند یک مودم موبایل با مشخصات یک مودم کامل رومیزی خریداری کنند. مودم‌های رومیزی اندازه و وزن بزرگ‌تری دارند؛ مجهز به آنتن خارجی هستند؛ از درگاه‌های LAN و WAN و حتی USB برای اشتراک‌گذاری اینترنت ADSL روی مودم و وای‌فای یا اتصال دستگاه‌های دیگر به اینترنت از طریق کابل شبکه سود می‌برند.

مودم همراه با چه ظرفیت باتری مناسب است؟

وقتی داریم درباره یک مودم همراه صحبت می‌کنیم؛ یعنی باید مجهز به باتری باشد و بدون اتصال به برق شهر کار کند. همین‌طور، همه ما دوست داریم مودم شارژ باتری بیشتری بدهد.یک مودم با باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌تواند شارژ باتری بین ۸ الی ۱۲ ساعت کار مداوم بدهد. مودم‌های پرمصرف معمولا ۸ الی ۹ ساعت دوام می‌آورند و مودم‌هایی که کیفیت ساخت بهتری دارند و کم مصرف از نظر منابع انرژی هستند؛ می‌توانند ۱۰ ساعت و بالاتر تا ۱۲ ساعت شارژ باتری در کار مداوم نگه دارند.غالبا، مودم‌های همراه باتری بزرگ‌تر از ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت ندارند. برخی مدل‌های ضعیف‌تر یا سبک‌تر از باتری‌هایی ۱۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی تا ۲۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی سود می‌برند.

نوشتهٔ پیشین
چه نوع مودمی بخریم؟
نوشتهٔ بعدی
بهترین مودم های ADSL کدام اند؟

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست